با باتری فرسوده ماشین یا داغی باطری خودرو چه کار کنیم؟

باتری فرسوده ماشین می‌تواند باعث ایجاد مشکلات بزرگ و عمده‌ای شود. در واقع، بدون عدم کارکرد درست باتری عملا خودرو کارایی درست و صحیحی ندارد. به همین علت، باید مراقبت‌های لازم نظیر چکاپ چندین ماهه را برای باطری خودرو انجام داد. ما در ادامه شما را با علت داغی باطری خودرو، عواملی فرساینده باتری ماشین و مشکلاتی که به واسطه این فرسودگی‌ رخ می‌دهند، آشنا می‌کنیم. پس اگر کنجکاو هستید اطلاعات بیشتری در رابطه با این بخش کسب کنید با ما همراه باشید. 

آشنایی کوتاه با باتری خودرو 

گاستون پلانته فیزیکدان فرانسوی در سال ۱۸۵۹ باتری سرب اسیدی را خلق کرد. این محصول امروزه به عنوان باطری خودرو شناخته می‌شود. این باتری‌ها باعث استارت رادیو ماشین، موتور ماشین و بخش‌های دیگر خودرو می‌شوند. در واقع، بدون وجود باطری خودرو ماشین عملا هیچگونه فعالیتی نمی‌تواند داشته باشد. به عبارتی می‌توان گفت بدون باطری، ماشین یک تکه قراضه فلزی افتاده در گوشه‌ای هست. 
باتری ماشین با کمک فناوری سرب اسید انرژی شیمیایی موجود را به انرژی برقی تبدیل می‌کند. در حقیقت، این فرآیند از طریق جذب کامل انرژی، ذخیره سازی و در نهایت آزادسازی انجام می‌شود. بد نیست بدانید، اغلب باتری‌های استاندارد مورد استفاده برای خودرو‌ها شش سلولی بوده و داخل یک محفظه پلاستیکی قرار می‌گیرند. به نوعی می‌توان وجود این محفظه پلاستیکی را همچون بخش ایمنی باتری مدنظر قرار داد. این سلول‌ها یک صفحه دی اکسید سرب و یک صفحه سرب دارند. به این ترتیب، ترکیب این دو صفحه با هم باعث خلق ولت برای هر سلول می‌شود. به همین خاطر، اغلب باتری خودروها را ۱۲ ولتی می‌خوانند. حالا که با باتری ماشین و کارکردهای آن آشنا شده‌اید بیایید نگاهی به انواع مختلف آن داشته باشیم.

چرا باطری خودرو داغ می‌شود و باید با آن چه کرد؟

قبل از اینکه با دلایل داغی باطری خودرو آشنا شوید، باید گفت گرم شدن باتری خودرو تا حدی طبیعی است. در واقع،  دمای موجود در کاپوت ممکن است به ۲۰۰ درجه برسد. همچنین، وجود علایمی همچون بو دادن یا متورم بودن باتری احتمال وجود مشکل در باتری را افزایش می‌دهد. البته باید مراقب باشید زیرا داغی بیش از حد باتری می‌تواند باعث انفجار و آتش سوزی شود. در ادامه به علت‌هایی که باعث داغ شدن خودرو می‌شوند، اشاره می‌کنیم.

  • خرابی باتری ماشین

گاها اولین و اساسی‌ترین مشکل را می‌توان در قسمت باتری خودرو پیدا کرد. گاها باتری خودرو بیش از حد داغ می‌کند. به همین علت، بخش‌‌های دیگر خودرو همچون دینام مجبور به انجام وظایف بیشتر می‌شوند. شما  برای رفع این مشکل می‌توانید به یک مکانیک مراجعه کنید.  

  • عیب و نقص در بخش دینام یا رگولاتور ولتاژ

دینام وظیفه حفظ تعادل شارژ باتری ماشین را برعهده دارد. هنگامی که این بخش به درستی کار نکند باطری خودرو داغ می‌شود. برای رفع این مشکل می‌توانید ماشین خود را توسط یک متخصص بررسی کنید. به این ترتیب، از سالم بودن یا نبودن دینام اطمینان حاصل می‌کنید.

  •  عدم اتصال مناسب در بخش ترمینال خودرو 

اگر در بخش ترمینال باتری شلی اتصالات وجود داشته باشد، مقاومت افزایش یافته و در نهایت باتری گرم می‌شود. شما برای رفع این مشکل باید بخش اتصالات خودرو را به دقت بررسی کنید. به این ترتیب، مشکلات احتمالی نظیر داغی باطری خودرو را رفع خواهید کرد. 

  • عدم خنک کردن دمای موتور (مخصوصا در تابستان)

حین استفاده از ماشین افزایش دمای محفظه موتور رخ می‌دهد. باید این مسئله را در تابستان یا مناطق گرم بیش از مناطق سرد مدنظر داشت. توصیه می‌شود، در هوای گرم موتور ماشین خود را خنک کنید. بدین صورت، از رخداد مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کنید. 

برای جلوگیری از داغی باطری چه کنم؟

بیایید در این بخش با تکنیک‌هایی که باعث کاهش داغی باطری می‌شوند، آشنا شویم. از بخاری خودرو استفاده کنید. بد نیست بدانید، بخاری ماشین علاوه بر گرم کردن فضای داخل ماشین باعث کاهش دمای موتورو باتری خودرو می‌شود. قطعا این تکنیک را نمی‌توان در تابستان اجرا کرد اما برای زمستان کاربردی است. تکنیکی که می‌توان در تابستان اجرایی کرد، متوقف کردن ماشین پس از طی کردن مسافتی خاص هست. پس هر از چند گاهی توقف کنید و به ماشین اجازه خنک شدن دهید. در انتها، هر سال یا هر شش ماه یک بار وضعیت باتری خودرو خود را چک کنید. به این ترتیب، از سلامت باتری خودرو مطمئن خواهید شد و از داغی باطری خودرو می‌کاهید.

چه عواملی باعث فرسودگی و خرابی باطری خودرو می‌شوند؟

می‌توان گفت باتری ماشین یکی از بخش‌های حساس خودرو هست. به همین علت، نیاز به مراقبت و محافظت دائمی دارد. در واقع، عوامل مختلفی مثل سرما، گرما، لرزش بیش از حد خودرو و غیره باعث خرابی و فرسودگی باتری می‌شوند. باتری فرسوده ماشین باعث از دست دادن قدرت ماشین برای چرخاندن موتور می‌شود. البته نباید فراموش کرد، باتری خودرو جز بخش‌های حساس و مهم ماشین هست که عوامل زیادی روی آن تاثیرگذار هستند. اگر مشکل جدی برای باتری خودرو شما رخ داد حتما در اسرع وقت به تکنسین فنی و متخصص خودرو مراجعه کنید. به طور معمول، باتری ماشین بین 2 الی 3 سال عمر می‌کند. البته این موضوع در صورتی ممکن هست که شما از باتری ماشین خود مراقبت‌های لازم را کرده باشید. در ضمن، توصیه می‌شود هر چند ماه یک بار برای بررسی وضعیت باطری خودرو خود به متخصص مراجعه کنید. به این ترتیب، از رخداد مشکلات احتمالی می‌کاهید. 

باتری فرسوده ماشین باعث ایجاد چه مشکلاتی می‌شود؟

در پاراگراف قبلی به این موضوع که گاها باطری خودرو به مدت 3 سال هم عمر می‌کند، پرداختیم. اما در بسیاری مواقع اینطور نیست و باتری فرسوده می‌شود. این فرسودگی باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل روشن شدن ناگهانی چندین چراغ هشدار و پیام‌های اشتباه نظیر عدم عملکرد درست ترمز ضدقفل و غیره می‌شود. شما برای رفع این مشکلات باید دائما وضعیت باتری خود را بررسی کنید. برای این کار می‌توانید به یک متخصص مراجعه کنید یا از یک مولتی متر استفاده کنید. مولتی متر وضعیت ولت باطری خودرو شما را اندازه می‌گیرد. باتری سالم خودرو حدودا ۶.۱۲ ولت هست. حالا بیایید نگاهی به مشکلاتی که به واسطه یک باتری فرسوده رخ می‌دهد، بیندازیم:

  • هشدار احتراق، قفل درب یا پنجره باز
  • ناسازگاری استریو 
  • هشدار چراغ‌های مختلف ماشین 
  • باز یا بسته شدن تصادفی درب عقب ماشین 
  • خرابی یا نقص در رابط صفحه نمایش
  • باز یا بسته شدن تصادفی پنجره‌ها
  • عملکرد بد و نامطلوب صفحه کلید

بعضی مواقع باتری فرسوده باعث ایجاد آلارم‌ها و هشدارهای غیرمعمول می‌شود. اما همانطور که ذکر شد شما با بررسی موارد ذکر شده می‌توانید از ایجاد این مشکلات بکاهید. توجه داشته باشید، عدم استفاده مداوم از خودرو نیز می‌تواند عملکرد صحیح باتری را کاهش دهد. بدین صورت که باتری سریع‌تر از دینام شارژ می‌شود و سریع‌تر هم انرژی خود را از دست می‌دهد. این موضوع باعث کاهش عمر باطری خودرو می‌شود. برای رفع این مشکل پیشنهاد می‌شود هفته‌ای یک بار با ماشین خود دو الی سه ساعت رانندگی کنید. به این ترتیب، از مشکلاتی نظیر خرابی باتری جلوگیری می‌کنید. باتری فرسوده ماشین را باید تحویل بخش ضایعات و تخصصی تحویل داد تا آنها بتوانند به بهترین حالت ممکن محصول را بازیافت کنند. توجه داشته باشید، شما نباید به هیچ وقت باتری خراب و فرسوده را با دیگر ضایعات نظیر ضایعات خانگی ترکیب کنید. 

جمع بندی

حتما کلیه موارد ذکر شده را برای کاهش مشکلات و خرابی‌های احتمالی باتری فرسوده ماشین مدنظر داشته باشید. به این ترتیب، طول عمر باتری ماشین شما تا 3 سال افزایش پیدا می‌کند. فراموش نکنید، هر شش ماه یک بار سلامت بخش‌های مختلف قطعات خودرو خود نظیر باتری را بررسی کنید. به این ترتیب، از رخداد هزینه‌های اضافی مالی و جانی یا داغی باطری خودرو جلوگیری خواهید کرد. در انتها، اگر سوالی در رابطه با مشکلات باتری ماشین خود دارید حتما آن را با آقای باطری در میان بگذارید. به این ترتیب، می‌توانید از نظرات و مشاوره‌های متخصصین ما نهایت استفاده را ببرید.